Selger tok tilbake bobil etter funn av råte

Advokat Kjetil Lyngmyr bisto en uheldig bobilkjøper i sak om heving av bilkjøp. Kjøper oppdaget tørråte et liten stund etter kjøpet. Verken kjøper eller selger var klar over problemet.

Klient forsøkte selv å heve bobilkjøpet

Drømmen om fine turer ble dessverre snudd til fortvilelse for vår klient, etter funn av tørråte av et visst omfang. Bobilen var riktignok gammel, men mye talte for at utbedringskostnaden ville bli betydelig, sett opp imot kjøpesummen på ca kr 100.000.

Mange tenker at det ikke er noe å gjøre, fordi bilen er kjøpt «som den er» fra privatperson. Det trenger ikke være riktig. Selv om selger er privatperson og «som den er»-forbeholdet gjelder, kan mangel likevel foreligge etter kjøpsloven § 19 (lovdata.no).

I dette tilfellet forsøkte kjøper å kreve heving. Partene hadde en dialog og saken så ut til å bli løst. Tiden gikk og dialogen førte imidlertid ikke frem. Klients forsøk på å heve kjøpet feilet, og advokat Kjetil Lyngmyr ble derfor kontaktet. Lyngmyr har jobbet med bobilsaker i mange år, og har særlig kompetanse på området.

Utgifter til advokat dekkes først fra det tidspunkt selger har avvist kjøpers reklamasjonskrav. Dessuten er det mange saker som løser seg etter første reklamasjon. Det er derfor som regel mest hensiktsmessig å reklamere med en gang, og eventuelt kontakte advokat om saken ikke løser seg.

Rask løsning etter at advokat ble engasjert

Kjøper, en mann i tredveårene, engasjerte advokat Lyngmyr og utgangspunktet var klart: kjøpet skulle heves. Prosessvarsel ble sendt til selger. I dette tilfellet var varselet om søksmål det som skulle til for å løse saken. Det ble umiddelbart en konstruktiv dialog og klienten vår fikk tilbake 90% av kjøpesummen. Bobilen hadde trillet noen kilometer og klienten var svært godt fornøyd med utfallet. Advokat Kjetil Lyngmyr ble belønnet med en fin omtale på advokatguiden.no.

Trenger du hjelp til å løse en lignende sak?

Kontakt oss for snarlig oppfølging og bistand i din sak. Er du usikker, tar vi en uforpliktende dialog for å se hvordan du ligger an. Utgifter til advokat påløper først etter at en oppdragsavtale er inngått. Vi tar aldri betalt eller jobber med din sak før vi har en klar avtale om dette.

Send oss en kort beskrivelse av din sak via kontaktskjemaet

Kontakt

Opplys følgende:

  • Er du kjøper eller selger? (Husk at kjøper må reklamere «innen rimelig tid»)
  • Har din motpart avvist kravet? Hvorfor?
  • Hvis aktuelt: bilmerke, årsmodell, kjøpesum, hva er kilometerstand?
  • Er alle servicer fulgt?
  • Hva kostet objektet?
  • Når ble det kjøpt/solgt?
  • Hva er mangelen? (Hva er feil, foreligger det uriktige opplysninger eller opplysningssvikt?)
  • Er bilen forsikret?